пятница, 21 октября 2016 г.

Свято козачат


СВЯТО КОЗАЧАТ 
Мета:    Поглибити знання учнів про історію України за часів
                     козацтва, з відомостями про Запорозьку Січ та
                    Запорізьких козаків – відважних захисників
                    України.
                   Виховувати любов до рідного краю, інтерес і
                  повагу до історії, гордість за своїх предків,
                  героїчне минуле нашого народу.

                                                                              2015-2016 н.р

Ведуча: Любі діти! Шановні гості! Сьогодні ми з вами вирушимо у далеке минуле нашого краю, побуваємо у тому часі, коли жили козаки.
У нашому святі прийматимуть участь учні 3-х класів.
( Виходять 3 дівчаток з короваєм на рушнику, звучить музика)

1 д.         Гостей дорогих ми вітаємо
                Щиро по-козацьки стрічаємо
                З хлібом і миром

.           Для гостей відкрита
                Наша школа рідна
                Тільки б чужа кривда
                До нас не забігла

3д.          Хліб духмяний в хаті
                 Сяють очі щирі
                 Хай живеться в правді
                 Хай живеться в мирі    ( вручається хліб гостям)

Ведуча:    Сьогодні наше свято присвячене козацькій родині,а коли говорити точніше -  нашій шкільній родині, бо всі ми нащадки козацької слави.
( дівчатка з господинею піднімаються на сцену; входять хлопці-козаки)

1 козак:      Добрий день вам, господине!

Господиня:  Добрий день, люди добрі! Хто ви такі?Мабуть здалека прийшли?

2 козак: Ми козаки. Були в поході, з ворогами бились, а зараз ідемо додому в Запорозьку Січ.

Господиня:      Бачу, що зморилися, сідайте, будь ласка.А чи далеко вам ще йти?

1 козак:      Та ні, вже трішки залишилося!

Господиня:     А хто ж такі козаки?

3 козак:      Козаки – сміливі , хоробрі люди, що захищали Україну від ворогів.


Господиня:      Ви сказали, що йдете в Запорізьку Січ. А де ж вона знаходиться?
4 козак:       На Дніпрі, на острові Хортиця була заснована держава вільних людей, що    називаються козаками.

5козак:    Острів Хортиця знаходиться за порогами Дніпра, тому  козаків, які тут   поселилися  називають запорожцями. А місце – Запорізька Січ.

  Господиня:           Спасибі, люди добрі, за розповідь.

Козаки:                  А вам спасибі за гостинність.
( На сцену виходить кошовий)
Кошовий:         Козацька родина,рівняйсь! Струнко! Внести прапори! Курінним
                           отаманам здати рапорти!
( Входять з прапорами 3 учні,класи по черзі здають рапорти)

3 –А клас:     Козак – чесна, смілива людина,
                        Найдорожча йому Батьківщина!

3 – Б клас:     Козак – слабкому захисник,
                        Цінити побратимство звик.

3 – В  клас:      Козак – сім народам друг
                          І лицарський у нього дух!

Кошовий:     А що, козаки,дайте слово казати!
                       Чи не час раду починати?

Козаки:              Саме час! Говори, Батьку!
                            Ми тебе слухаємо!

Кошовий:         Я вас питаю,козаки, ви добре пам’ятаєте, як воля кувалась?

Козаки:              Пам’ятаємо, Батьку!

Кошовий:          Знаєте, як наші предки у бої ходили? Як за честь Вкраїни – неньки голови   
                             ложили?
Козаки:             Знаємо, батьку.
Кошовий:         Присягайте, що Вкраїну
                            Будете любити
                            Що ввіллєте в неї сили
                            Щоб розвеселити!
Козаки:             Присягаємо, батьку!

Кошовий:           А тепер мені треба перевірити, чи не перевелися в наш час козаки? Для    цього     ми тут і зібралися. А чи знаєте ви, хто такі козаки?


1                         Козаки – це вільні люди!
Козаки – безстрашні люди!
Козаки – борці за волю
За народну добру долю

2.                Знаємо, батьку, славна Січ
                    Ворогам ішла навстріч
                    Рідну землю захищала
                    І народ наш прославляла

Ведуча:      Дійсно, вони були захисниками рідної землі і до свого війська приймали тих, то були хоробрими і сміливими. Можливо, і таких хлопчиків, як ви зараз.
А зараз вікторина для всіх учнів:
-         Як називається зачіска у козака?( оселедець)
-         Як називається козацький човен? (чайка)
-         Що було символом влади козаків? ( булава)
-         Хто очолював козацьке військо? ( гетьман)
-         А як називаються козацькі штани? ( шаровари)
-         Що ж їли козаки?(куліш, галушки, кашу, вареники)
Кошовий:      Тепер, упевнено, можна сказати, що козацькому роду не буде переводу.   
                Славним козакам школи Слава!( пісня «Козацькому роду нема переводу»)

Ведуча:         Сьогодні свято, конкурс нині
                       Сьогодні все козацтво тут
                       І в цьому залі радість лине
                      Козацькі ігри всіх нас ждуть

               Вміли козаки добре воювати, а ще краще - розважатися. Давайте ж  і ми   
               позмагаємося, як козаки.
Конкурси:
1.     « Хто скоріше з’їсть кашу»
2.     «Влучний стрілок»
3.     « Хто швидше добереться до козацького серця»

Ведуча:       Щоб козацькому роду не було переводу
                     Не було переводу
                     Присягаємо на вірність Вітчизні й народу
                     Вітчизні й народу
                     Ми -  їхні нащадки – маємо свято шанувати козацьку славу.

1 уч.           Ми -  дітвора українська
                    Хлопці і дівчата
                    Хоч слабі у нас ще руки
                   Та душа завзята

2уч.           Бо козацького ми роду
                  Славних предків діти
                  І у школі всі вчимося
                  Рідний край любити

3уч.          Та де б не брала початок
                  Наша Вкраїна – мати
                  Невтомною працею будемо
                  Завжди її прославляти.

Ведуча:      Любі діти! Шановні гості!
                    Нам хотілося сьогоднішнім святом запалити у ваших серцях хоча б    
                    маленький вогник гордості за те, що ви – українці.
                    Дай вам Бог здоров’я і наснаги. Будьте горді, чесні, розумні і любіть
                    Україну.

1 уч.          Любіть Україну, як сонце любіть
                  Як вітер, як трави, як води.
                  В годину щасливу і в радості мить

2уч.          Любіть Україну у сні й наяву
            Вишневу свою Україну.
            Красу її вічно живу і нову
            І мову її солов’їну
( Всі учасники піднімаються на сцену і співають пісню « Моя Україна») 
   




Сучасна школа




- Сучасна школа потребує ефективного вирішення проблеми організації творчої роботи молодших школярів, адже важливо, щоб навчальний процес став для дітей не тільки оволодінням знаннями, без яких вони не зможуть обійтися у повсякденному житті, але й викликав естетичне задоволення, палке бажання йти шляхом свого розвитку, долаючи складні ділянки у навчанні, обходячи невиразність та звичне ставлення до нього, знаходячи кожного разу щось нове, привабливе і цікаве у почутому, побаченому й пережитому.
Про необхідність стимулювання й розвитку творчих сил і можливостей учнів у навчальному процесі писали відомі українські педагоги А.Макаренко, В.Сухомлинський, К.Ушинський. У своїх науково-педагогічних пошуках вони прагнули визначити найважливіші шляхи залучення дітей до наукової, технічної, художньої творчості, вивчали можливості окремих навчальних дисциплін в організації творчої діяльності. Проблема творчості дітей та молоді є предметом цілеспрямованого наукового пошуку вчених у галузі філософії, культурології, естетики, психології та педагог

                Урок природознавства 3 клас

Тема: Живлення тварин . Ланцюги живлення.

Мета. Сформувати поняття тварини рослиноїдні,  тварини хижі, тварини
всеїдні, уміння розрізняти ці групи; формувати уявлення про ланцюги живлення, уміння складати їх та аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Продовжувати розвивати  навички спостережливості у природі. Виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання. Ілюстрації тварин різних класів і різних груп за способом  живлення, таблиця «Ланцюги живлення».
І.Актуалізація опорних знань учнів.
1.Фронтальна бесіда.
- До якої природи відносяться тварини ? Чому ?
- На які групи поділяють тварин ?
- У чому різниця між плазунами та земноводними?
2. – У кожного на парті малюнок тварини  Назвати їх, довести, до якої групи та за якими ознаками віднесемо
3. Знайти помилки:
- Кит – риба, бо живе у воді;
- У деяких комах є крила, отже, це птахи;
- Страус – це звір, бо він не літає.
4. Бесіда.
Тварини і рослини належать до живої природи. Пригадайте і скажіть, чим вони відрізняються (способом живлення і здатністю пересуватися).
- Як живляться тварини ?.
- Як живляться рослини ?
ІІ.  Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми .
Сьогодні  ми розглянемо живлення тварин та  ланцюги живлення.  А  ви подумайте і скажіть, навіщо нам вчити дану тему.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Робота з підручником.
- До яких груп  належать зображені на малюнку тварини?
- Чому на вашу думку ,їх поділили на 3 групи ?
(За способом живлення  тварини поділяються на 3 групи – рослиноїдні, хижі, всеїдні -назви груп прикріплюю на дошці).
2. « Подумай, обери» – кожен учень іде до дошки, несе свій малюнок тварини  і прикріплює його  під групою, до якої належить за способом живлення; спочатку виходять школярі, у яких зображені звірі, далі – птахи, комахи, земноводні, риби, плазуни)
Як результат  роботи:
Рослиноїдні                     Хижі                                 Всеїдні
заєць                                вовк                                 ведмідь

олень                               лисиця                            білка                                            голуб                               сова                                 дятел



Який висновок можна зробити із даного завдання? ( у кожній групі тварин є рослиноїдні, хижі, всеїдні). Запам’ятайте, що всі плазуни і земноводні – хижі,  черепаха – рослиноїдні тварина.
3.Читання вчителем екологічної казки.
-  Послухайте і скажіть, що вона доводить.?                                                  
           В одному селі жив хлопчик, звали його  Олексійко. Йому минуло 8 років. Він ходив до школи, а у вихідні гуляв з татом у лісі, або біля річки недалеко від села. Часто грався у лузі за будинком. Там росла трава, було багато квітів. А скільки незвичайних мешканців жило в них! Хлопчику дуже кортіло дізнатися, про що вони дзижчать і пищать, розповідають один одному. А ще він хотів знати, навіщо в природі так багато тварин, яка з них  найпотрібніша.
Одного разу Олексійко заплющив очі і побачив фею. Вона підійшла до нього і, простягнувши паличку, сказала:
- Бери, вона чарівна. Якщо ти забажаєш чого-небудь, махни тричі і все здійсниться.
Сказавши це, фея зникла. Олексійко дуже зрадів, адже тепер він може дізнатися, хто з тварин найпотрібніший.
- Піду я до річки,- подумав хлопчик. Першою, кого він побачив, була зелена жаба.
- Ось вона нікому не потрібна, – сказав хлопчик і махнув палицею. Жаби зникли, але відразу з’явилися хмари комарів. Тільки хлопчик хотів сховатися від них, як з усіх боків  почали злітатися чаплі. Вони були голодні і шукали жаб.
- Виявляється, без жаб мешканці річки ніяк не можуть обійтися,- сказав Олексійко і повернув їх у водяний «будинок».
- Так,- подумав Олексійко,- виявляється, все не так просто. А ось без комарів точно нічого не трапиться, адже вони тільки докучають і кусаються. Він хмахнув паличкою, і комарів наче й не було. Але що це ? Усі жаби закричали, запищали бабки  й ластівки. Хлопчик згадав, що без комарів вони загинуть – це їхній корм.
- Виходить, навіть комарі комусь потрібні!- здивовано сказав хлопчик. Хотів Олексійко піти в ліс, але передумав. Адже там все так само! Тепер він зрозумів, що в природі все важливе. Не стане когось одного, то погано стане всім: тваринам, рослинам, людям.
4.- Поміркуйте, чи зможуть жити лисиці, якщо не стане мишей?
- Чи зможуть існувати миші, якщо зникнуть рослини?
Отже, тварини живляться рослинами, або іншими тваринами, тобто пов’язані між собою, тому вчені кажуть, що живі організми  з’єднані у ланцюги живлення.
-  Поясніть , як розумієте значення слова ланцюг.
(Ланцюг – ряд з’єднаних між собою ланок.) Саме в такий ланцюг тісно з’єднані між собою живі організми.
5. Робота з підручником.                                                                      
а) Самостійне читання першого та другого абзацу тексту.

-  Як зображується ланцюг живлення?



б)   За малюнком підручника пояснити ланцюг живлення.
-         Чим живиться попелиця?
-         А чим живиться  сонечко?
-         Чому нічого не зображено перед калиною?  Поясніть.         (Не споживає готової їжі, сама виробляє поживні речовини).
-         Саме тому  калина - рослина ,є першою ланкою  у ланцюгу живлення.
в)Поміркуйте і складіть свої ланцюги живлення.
Отже, зробимо висновок: що станеться, якщо зникне одна із ланок живлення?
ІV. Підсумок уроку.
-    Що нового  дізнались на уроці?
- Як тварини поділяються за способом живлення?
-. Гра «Відгадай, хто  цей  звір», визнач  спосіб живлення.
1 . Любить поласувати соковитою травичкою, а коли її немає, то обгризає кору на деревах і кущах. (Заєць).
2 . Гризе  шишки, горішки, корінці, горіхи, ягоди. Але може нападати на гнізда лісових птахів, поїдати яйця і пташенят. (Білка).
3.  Він справжній хижак: великий, сильний. А як зустрічається йому бджолине дупло або кущ малини – не омине, поласує. (Ведмідь).
4 . Живиться цей звір надземними і підземними частинами рослин, цибулинами, бульбами, молодим корінням та плодами дерев, кущів. Особливо полюбляє жолуді. Із тваринної їжі живиться слимаками, черв’яками, комахами та їх личинками. . Якщо в лісі загине якийсь великий звір, то його рештки стануть поживою для цієї тварини. (Кабан).
            5 . А цього звіра часто малюють з яблуками і грибами на спині, хоча він живиться переважно комахами, слимаками, черв’яками, інколи ловить мишей, змій і тільки зрідка їсть плоди.  І яблука, що впали на нього, і гриби, які він зачепив у лісі, довго тримаються на ньому. Деякі зоологи навіть вважають, що цей звір навмисно чіпляє плоди, з яких поступово витікає кислий сік на спину і виганяє паразитів, особливо кліщів.(Їжак).
V. Домашнє завдання.
Опрацювати статті підручника  Переказувати .    

Виконати завдання у зошиті.